Quantcast
  

Monday, April 21, 2014         

 Print   Email   Comment | View 4 Comments   Most Popular   Save   Post   Retweet

News organizations don't all get ruling right

By David Bauder

AP Television Writer

POSTED:


NEW YORK >> A rush to quickly report the Supreme Court's decision on President Barack Obama's health care law on Thursday tripped up some news organizations that got it wrong and had to quickly correct themselves.

Both CNN and Fox News Channel initially reported incorrectly that the law's central provision, requiring virtually all Americans to have health insurance, had been struck down. In an apology, CNN said it "regrets that it didn't wait to report out the full and complete opinion regarding the mandate."

The Associated Press got it right, as did other news organizations and broadcast television outlets, generally. A minute after the AP flash alert at 10:07 a.m., The New York Times asked its readers for time, with Washington bureau chief David Leonhardt posting that reporters and editors were analyzing the decision.

"Once we are comfortable with its basic meaning, you can expect a torrent of coverage," he said. The Times next sent news via Twitter at 10:20.

It was a particularly embarrassing muff for CNN, which has suffered through one of its worst ratings quarters in several years, primarily due to a paucity of big news. The network eagerly awaited the Supreme Court's decision Thursday, running a "countdown clock" on its screen during the morning ticking down to 10 a.m.

Anchor Wolf Blitzer and reporter Kate Bolduan quickly reported that the health care law was struck down, based on a reading of Chief Justice John Roberts' decision that the mandate was not a valid exercise of congressional power under the commerce clause. Later in the reading, the justices found other reasons for upholding that portion of the law.

CNN's screen read: "Supreme Ct. Kills Individual Mandate."

"The court striking down that mandate is a dramatic blow to the president," said John King, CNN reporter.

The network also sent an email reporting that the mandate had been struck down and posted the news on Twitter.

By 10:13 a.m., some doubt had seeped in and the onscreen headline read: "Supreme Court Rules on Obama Law."

"Let's take a deep breath and see what the justices actually decided," Blitzer said. "It could be more complicated than we originally thought."

By 10:15, the network was reporting that the entire law had been upheld, and King called it "a huge, huge victory for President Obama."

Fox made the same initial mistake, with Bill Hemmer touting the "breaking news" that the individual mandate had been declared unconstitutional. Fox anchor Bret Baier tweeted the same news. Within two minutes, however, Megyn Kelly was citing the SCOTUSblog in casting doubt on that interpretation, even ordering producers to change an onscreen headline that read: "Supreme Court Finds Health Care Individual Mandate Unconstitutional."

"We're trying to do the best we can," Hemmer said.

Michael Clemente, Fox executive vice president of news and editorial, was unapologetic. "We gave our viewers the news as it happened ... Fox reported the facts, as they came in."

Several members of Congress tweeted incorrect information about the ruling, perhaps based on the initial misreading by cable networks.

Republican Rep. Darrell Issa of California called it a "big win for liberty and the Constitution. Rep. Tom Rooney (R, Fla.) said it was "great news for the American people, victory for constitution."

On CBS, Jan Crawford spoke on the air as she scanned the decision. "It appears, based on our quick summary, that the mandate, the individual mandate at the heart of this case may be in jeopardy under one provision of the constitution but they may have upheld the mandate under another provision."

ABC initially bobbled one detail — calling the ruling 6-3 instead of 5-4 — but correctly reported the outcome in a special report by Terry Moran. NBC's Pete Williams said that "the bottom line here is the Supreme Court has upheld the health care law."

___

AP Television Writer Frazier Moore and AP Entertainment Writer Jake Coyle contributed to this report.







 Print   Email   Comment | View 4 Comments   Most Popular   Save   Post   Retweet

COMMENTS
(4)
You must be subscribed to participate in discussions
By participating in online discussions you acknowledge that you have agreed to the TERMS OF SERVICE. An insightful discussion of ideas and viewpoints is encouraged, but comments must be civil and in good taste, with no personal attacks. Because only subscribers are allowed to comment, we have your personal information and are able to contact you. If your comments are inappropriate, you may receive a warning, and if you persist with such comments you may be banned from posting. To report comments that you believe do not follow our guidelines, email commentfeedback@staradvertiser.com.
Leave a comment

Please login to leave a comment.
Heart wrote:
FOX News: "Supreme Court Finds Health Care Individual Mandate Unconstitutional." In other news, Martians have landed in New Jersey.
on June 28,2012 | 10:30AM
bullturd wrote:
No they landed in Fox News Bill O'Reilly's studio.
on June 28,2012 | 01:30PM
WKAMA wrote:
That's what the news media does all the time. The 'me first mentality'.They run all over each other trying to get the news out first. Does it really matter to most people which media brings out the news first? As some TV character use to say, "just give me the facts".
on June 28,2012 | 10:49AM
Anonymous wrote:
Wow! It must feel great to be the FIRST TO BE WRONG with the NEWS!
on June 28,2012 | 12:45PM
IN OTHER NEWS
Breaking News