Quantcast
  

Saturday, April 19, 2014         

NEW YORK TIMES


 Print   Email   Comment | View 1 Comments   Most Popular   Save   Post   Retweet

Tale of China's leader in a taxicab is retracted

By Chris Buckley

New York Times

POSTED:



HONG KONG » For much of Thursday, a tale told by a Beijing taxi driver appeared to offer ideal political theater for the Chinese government: A humble cabby took the nation's top leader, Xi Jinping, for an incognito ride and revealed Xi's yearning to share the pain, and the congested streets, of a frustrated public.

Taxis in China's capital are notoriously hard to flag down, but chauffeur-driven officials rarely need a ride, and the chief of the Communist Party even less often. So when Ta Kung Pao, a Hong Kong newspaper loyal to Beijing, published a detailed report about a $4.40 taxi ride that Xi and a colleague took in early March, chatting with the driver, Guo Lixin, about pollution and other woes, Chinese news websites celebrated the story as an example of Xi's refreshingly down-to-earth style.

By the end of the day, however, the state-run media, which had initially given credence to the story, abruptly reversed course, and the tale was in shreds. The newspaper withdrew the report as false, and it and the news agency Xinhua were pilloried online, leaving China to ask a bizarre question: What does it mean when feel-good propaganda cannot be trusted even on its own fanciful terms?

"Real one moment, and bogus the next," a Chinese writer, Cao Junshu, wrote on Sina Weibo, the country's Twitter-like service. "Are you the authority for publishing real news, or fake news?"

Xinhua, citing city transportation authorities and the Hong Kong newspaper, at first confirmed the story via a bulletin on its feed on Sina Weibo. A later Xinhua bulletin said the story was false, however, and Ta Kung Pao removed the report from its website.

"Checking has established that this was a false report, and we feel deeply distressed and extremely regretful about this," the paper said in a statement on its website. "Such a major case of false news should absolutely never have happened."

The taxi ride had appeared to be one in a succession of common-man gestures that Xi had made since November, when he succeeded Hu Jintao as party leader. In March, Xi took over as president from Hu, a stiffly austere politician. Seeking to win over Chinese disenchanted by a political elite that seems aloof, Xi has demanded an end to banquets paid for by the government, and he has told officials to stop having the police close off roads when the officials travel.

Some Chinese at first praised Xi's reported adventure as a break from the security that swaddles him and other Communist Party leaders. His "incognito trip" quickly dominated many Chinese news websites, which cited the Ta Kung Pao report, and The New York Times was among the foreign media outlets that reported on the story.

"It looks like Ta Kung Pao was fooled, but why then did Xinhua first say it was true?" said Chen Yongmiao, a rights advocate from Beijing who frequently comments on the Internet. "Fake or real, I think this episode will add to the arguments that Xi shouldn't violate the traditional bureaucratic ways. It will be used to tell him to toe that old line."

Ta Kung Pao thought enough of Xi's purported ride to put up a special Web page, showing a map of the journey and pictures of Guo's modest brick-and-concrete home in the rural northeastern outskirts of Beijing. The paper reported that at first Guo had not recognized Xi.

"I asked, ‘When you take a cab, has anyone ever said you look like a certain man?"' Guo was said to have told the paper. "‘Anyone ever said you look like General Secretary Xi?' He listened and laughed and said, ‘You're the first taxi driver to recognize me."'

The special site was later taken down. Calls to the company said to operate the taxi driven by Guo were not answered during the day, and he could not be tracked down. It is possible that Guo does not exist; the special report, while detailed, gave no clues about his address or whereabouts.

A Ta Kung Pao employee, answering the phone at the paper's offices in Beijing, declined to answer questions about the episode. The man, who gave his surname as Xu, said it was "inconvenient to reply" to questions about what had gone awry.

Even before the report was taken down, some were skeptical, both online and on the streets of the Chinese capital.

"I don't believe you," Wang Yue, a Beijing cabby, said in an interview after being told of the incognito ride. "President Xi out by himself? Without all his bodyguards? Was the taxi followed by vans full of security guards? There is no way President Xi was taking taxis with only another person."






 Print   Email   Comment | View 1 Comments   Most Popular   Save   Post   Retweet

COMMENTS
(1)
You must be subscribed to participate in discussions
By participating in online discussions you acknowledge that you have agreed to the TERMS OF SERVICE. An insightful discussion of ideas and viewpoints is encouraged, but comments must be civil and in good taste, with no personal attacks. Because only subscribers are allowed to comment, we have your personal information and are able to contact you. If your comments are inappropriate, you may receive a warning, and if you persist with such comments you may be banned from posting. To report comments that you believe do not follow our guidelines, email commentfeedback@staradvertiser.com.
Leave a comment

Please login to leave a comment.
manakuke wrote:
The Communist propaganda machine is not too happy.
on April 19,2013 | 06:23AM
IN OTHER NEWS
Latest News/Updates