Court rules against Omidyar-funded news site critical of Duterte
  • Thursday, May 23, 2019
  • 74°
Top News

Court rules against Omidyar-funded news site critical of Duterte

  • ASSOCIATED PRESS

    Maria Ressa, CEO of the online news agency Rappler, talked to the media, in Jan. 2018, after attending the summons by the National Bureau of Investigation on the cyber libel complaint filed against Rappler five years ago in Manila. A Philippine appeals court has upheld a decision that an online news site critical of President Rodrigo Duterte violated a constitutional ban on foreign ownership of news media.

MANILA >> A Philippine appeals court has upheld a decision that an online news site critical of President Rodrigo Duterte violated a constitutional ban on foreign ownership of news media.

The Court of Appeals said in a decision made public Monday that Rappler Inc. effectively allowed U.S.-based investor Omidyar Network “to participate” in its corporate actions and decisions in violation of the constitution, which requires media companies to be fully owned and managed by Filipinos. The Omidyar Network was co-founded by billionaire Hawaii resident Pierre Omidyar.

Rappler argued that it did not grant Omidyar the power to control or influence its news operations, but last year, the appeals court backed a Securities and Exchange Commission decision to revoke the site’s license.

Media watchdogs have said the move was an act to muzzle the media.

While upholding its ruling against Rappler, the appeals court asked the SEC to reassess its revocation of the news website’s operating license after Omidyar donated its holdings in Rappler to some of the site’s managers and staff.

“It is incumbent upon the SEC to evaluate the terms and conditions of said alleged supervening donation … whether the same has the effect of mitigating, if not curing, the violation it found,” the court said.

Presidential spokesman Salvador Panelo said the government would not interfere in the case and “will let the law take its course.” He said Rappler’s case was not a press freedom issue.

Last month, Rappler’s chief executive officer and executive editor, Maria Ressa, was arrested but freed on bail over an online libel case.

The move against Ressa, who was one of Time magazine’s Persons of the Year last year, was denounced by Rappler and media watchdogs as a threat to press freedom. Duterte’s government said the arrest was a normal step in response to a criminal complaint.

The Star-Advertiser contributed to this report.

Comments (5)

By participating in online discussions you acknowledge that you have agreed to the Terms of Service. An insightful discussion of ideas and viewpoints is encouraged, but comments must be civil and in good taste, with no personal attacks. If your comments are inappropriate, you may be banned from posting. Report comments if you believe they do not follow our guidelines.

Having trouble with comments? Learn more here.

Scroll Up