Former Hawaii reporter at center of lawsuit claiming Fox conspired with White House on false story
  • Sunday, June 16, 2019
  • 82°
Top News

Former Hawaii reporter at center of lawsuit claiming Fox conspired with White House on false story

  • STAR-ADVERTISER / APRIL 2010

    Former Hawaii Reporter editor Malia Zimmerman spoke at an industry meeting in Honolulu in 2010. Zimmerman’s retracted story for Fox News implicating murdered Democratic National Committee staffer Seth Rich in the WikiLeaks scandal is at the center of a defamation lawsuit against the network.

NEW YORK >> A lawsuit filed today lays out an explosive tale of Trump allies, the White House, Fox News and a former Hawaii journalist conspiring to push a false story about Democratic leaks and an unsolved killing to distract attention from the Russia investigation that has been swirling around the president

The lawsuit was filed against Fox by an investigator who had been looking into the killing of Seth Rich, a former Democratic National Committee staff member killed in 2016 in what police say was a botched robbery. The investigator alleges that the Fox story, by former Hawaii reporter and editor Malia Zimmerman, quoted him as saying things he never said and was willing to show President Donald Trump its story before it was posted online.

It’s the second time in two days that Trump has been accused of being actively involved in pushing a public narrative to lower the heat of the Russia story. The Washington Post reported that the president had written a misleading statement for his son to give to The New York Times about Donald Trump Jr.’s meeting last summer with a Russian who promised dirt on Democrat Hillary Clinton’s presidential campaign.

Rich’s death has become fodder for conspiracy theorists, deeply angering the 27-year-old’s family. In May, the story was thrust into the headlines again when Fox posted a story on its website in which investigator Rod Wheeler said there had been contact between Rich and WikiLeaks, the organization that posted a trove of DNC emails last year. The story was heavily promoted by Fox News host Sean Hannity, who has informally advised the president.

In the lawsuit, Wheeler now says that he never made that statement. He also contends he was told his false comments were put in the story because Trump wanted it that way.

Fox says it’s “completely erroneous” to suggest it pushed the story to distract from the Russia investigation. Wheeler has made contradictory statements regarding the case and is simultaneously filing a racial discrimination lawsuit against the network, represented by a lawyer who has other lawsuits against Fox.

White House press secretary Sarah Huckabee Sanders said Trump had no knowledge of the false story before it was posted and that it was “completely untrue” that the White House had any role in shaping it.

Wheeler, a Fox contributor on law enforcement issues, said he was brought into the Rich case by donor and Trump supporter Ed Butowsky. He says Butowsky, who has also made occasional guest appearances on Fox News, was intent on establishing a link between Rich and WikiLeaks.

Two days before the Fox article was published, Wheeler said he got a text message from Butowsky: “Not to add any more pressure but the president just read the article. He wants the article out immediately. It’s now all up to you. But don’t feel the pressure.”

Butowsky said in a phone interview today he has never met Trump and his text message to Wheeler about the president reading the article was “tongue-in-cheek.”

Fox removed the story from its website a week after it was published, saying “it was not initially subjected to the high degree of editorial scrutiny we require for all of our reporting.” Hannity ultimately backed away, saying he was acting out of respect for Rich’s family.

Wheeler also said that he and Butowsky had met with outgoing White House press secretary Sean Spicer and showed Spicer notes on Wheeler’s investigation. Spicer asked to be kept informed, the lawsuit said.

Spicer plays down the importance of that meeting.

“Ed is a longtime supporter of the president’s agenda who often appears in the media,” Spicer said today. “He asked for a 10-minute meeting, with no specified topic, to catch up and said he would be bringing along a contributor to Fox News. As Ed himself has noted, he has never met the president and the White House had nothing to do with his story.”

On the day the Fox story was posted, Spicer was asked about the report that Rich had emailed WikiLeaks. He said, “I’m not aware of that” and did not mention that he had met with Butowsky and Wheeler a month earlier.

One of Trump’s attorneys, Jay Sekulow, also devoted attention to the Rich story during several Hannity appearances in May, before his hiring by Trump was announced.

“There’s a lot more to this, I would suspect,” Sekulow said on the May 18 show, which Hannity devoted almost entirely to a discussion about Rich. “You can’t ignore the fact that it was a DNC staffer. You can’t ignore the fact that there was nothing taken from the individual’s body.”

He said that while he hadn’t seen “the files” on Rich, the incident “undercuts” the argument that Russians interfered in the election.

At the time, Trump was facing news stories about the investigations into Russian meddling in the 2016 campaign and possible ties between his campaign aides and Moscow. He continues to blast the inquiries as a “witch hunt” aimed at discrediting his election win and tries to focus attention on Clinton, who has largely faded from the headlines.

Jay Wallace, Fox News president, says, “The accusation that FoxNews.com published Malia Zimmerman’s story to help detract from coverage of the Russia collusion issue is completely erroneous.” Zimmerman was a Fox producer on the story. Zimmerman was the founder and editor of the former hawaiireporter.com website, which she ran for about a dozen years until taking a job with Fox News in 2015.

“The retraction of this story is still being investigated internally and we have no evidence that Rod Wheeler was misquoted by Zimmerman,” Wallace said.

In May, Wheeler told Fox’s local affiliate in Washington that he “absolutely” had sources at the FBI saying that there was information that could link Rich to WikiLeaks. But the station noted that Wheeler subsequently said contradictory things to other news organizations, and the station could not contact him again.

Fox News Channel’s prime-time opinion hosts, particularly Hannity, make no secret of their admiration for Trump. But any charges that the network worked with Trump on a false story could harm the reputations of the network’s journalists.

Trump has fostered an unusually close relationship with Fox and many of its personalities, particularly Hannity. Hannity gave Trump a frequent platform for non-challenging interviews during the campaign, along with advice on air and behind the scenes. The “Fox and Friends” morning show also is a Trump favorite.

Comments (0)

By participating in online discussions you acknowledge that you have agreed to the Terms of Service. An insightful discussion of ideas and viewpoints is encouraged, but comments must be civil and in good taste, with no personal attacks. If your comments are inappropriate, you may be banned from posting. Report comments if you believe they do not follow our guidelines.

Having trouble with comments? Learn more here.

Scroll Up